mandag den 14. marts 2011

Skaklligaen og mig

Og hvad så med mig selv og årets liga? Ja, da det nu er MIN blog, kan jeg vel tillade mig lidt navnepilleri.
Efter et par underlige år i eksotiske byer som henholdsvis Paamiut, Qaqortoq og Frederiksværk og af den grund (og andre) ”personligt medlem” af unionen (mig? ”gul”!?!?), befandt jeg mig i efteråret 2010 i en slags skakmæssig identitetskrise: Hvordan kunne man dog være skakspiller uden at være medlem af en skakklub og SPILLE skak, om ikke andet så bare en smule, for eksempel holdkampe?
Nå, jeg gamle krukke havde selvfølgelig ventet på at blive headhuntet af en eller anden klub, men nej...Nå, men B(i)MS var lige rykket op i skakligaen og kunne vel godt bruge lidt rutine, så dér meldte jeg mig så ind, sådan lige i slutningen af september, sådan lige et halvt eller et helt døgn før spillerlisterne skulle sendes ind. Ha! Formand Sigfred blev vist lidt forbløffet da jeg på dette sene tidspunkt fangede ham på mobilen og kundgjorde min indmeldelse. Det var sgu meget sjovt, men helt ærligt, Sigfred: Det var ikke med vilje, jeg er bare et drys formet af en alt for tænksom natur.
Og så gik vi ellers i gang med ligaen og jeg tabte i rædsom stil de to første partier – buhhhhh! Det var godt nok også de to første seriøse turneringspartier jeg havde spillet i næsten halvandet år, men var jeg virkelig SÅ rusten? ELLER – ohhh..”.. skøn som en sønderskudt banegård er vores tabte ungdom!” (hvem sagde det?) – var jeg virkelig ved at nærme mig affældigheden?
Nå, ligaen er slut og jeg præsterede alligevel respektable 5½ points i de ni partier. Spillet kom langsomt på plads, men, uuuha, hvor det kneb undervejs. 3.runde: Gevinststilling mod Johny Veng næsten forvandlet til tab. 4.runde: God stilling mod Rasmus Skytte forvandlet til mildest talt uklart og derefter kæmpet til gevinst med lidt hjælp fra modstanderen. 5.runde: God stilling mod Christian Kyndel ikke forvaltet godt nok, dog efter sejt forsvar af min modstander. Remis. 6. runde: Remis med hvid mod Bromann uden rigtigt at have kunne presse ham. 7.runde: Gevinst mod Daniel Vesterbæk efter noget værre rod. Og så gevinster i de to sidste runder mod væsentligt lavere ratede modstandere efter ikke særligt overbevisende spil, se nedenfor.
De to sidste runder i den forgangne weekend var for min klub, BMS ikke specielt vigtige. Vi var komfortabelt i sikkerhed udenfor nedrykningsfaren og kunne heller ikke komme op i medaljerækken. Men for mig personligt betød resultatet alligevel noget. Jeg har nemlig fået den fikse ide at jeg gerne vil spille med i landsholdsklassen igen. Især under de nyere forhold med 10 man alle-mod-alle og gode forhold for deltagerne. Men så kræver der selvfølgelig et pænt ratingtal. Ok, der var så lige ØBRO Nytår hvor jeg vandt 15 ratingpoints, men med det afsluttende resultat i ligaen kunne jeg stadig miste en del tilbage.
Og så er jeg altså langtidsledig skolelærer under ”intensiv aktivering” og blev for tre uger siden sendt i ”virksomhedspraktik” på den lokale folkeskole. Ha! Såmænd søde kollegaer og unger (meget, meget små unger fra 6 til 9 år), men…efter to uger røg jeg nærmest naturnødvendigt ind i en virus og måtte lægge mig med feber og diverse følgevirkninger. Ugen op til de sidste liga-runder lå jeg således lagt brak – ”Min fremtid er mindre end en flues, derfor synger jeg min virus-blues…” (Benny Andersen). Rigtig klar i hovedet var jeg således ikke til weekendens kampe. Men se nu hvordan det gik:


Martin Mathiessen,1968 - Jens Kristiansen,BMS
Skakligaen, 8. runde - 12.03.2011

1.c4 e5 2.g3 d6 3.Lg2 g6 4.Sc3 Lg7 5.e4 Sc6 6.Sge2 Sf6 7.d3 Sd7!?

Nå, jeg troede Martin var en rigtig mainstream-d4-mand. Men han har åbenbart også kigget i Marins bøger om engelsk. Og…han har muligvis også kigget på mit parti mod Henrik fra sidste runde i Øbro Nytår, som jeg desværre og heldigvis har offentliggjort for al folket her på bloggen. Både det med Marin og Henrik bekræftede Martin efter partiet, så min intuition svigtede mig (endnu engang?) ikke.
Men så må han jo have noget alternativt. 7.-,Sd7!? er noget sprængstof udviklet i mit hemmelige laboratorium. Det har allerede givet mig en gevinst i et hurtigparti mod Andreas Skytte Hagen. Og mere får I ikke ud af mig…Ok, sådan som Martin reagerer får man den i hvert fald ikke til at fuse ud…

 8. Le3 Sc5 9.d4? exd4 10.Sxd4 Se5! 11.Lf1!?

Det er allerede lidt betænkeligt for hvid. Det er dog ikke sikkert 11.b3 Scd3+ er bedre.

11.- 0–0

Man burde måske her gå lidt mere frisk til biddet med 11...Sg4 For eksempel: 12.Lc1 Df6 13.Sf3 De7 14.Sd5 Dd8 15.Ld3 c6 16.Sc3 0–0 og sort presser. Hvid har simpelt hen fået en rigtig dårlig udgave af kongeindisk.

 12. Le2 Te8 13.Dd2 Sg4 14.Lxg4 Lxg4 15.f3 Ld7

Nej, det går altså ikke at spille 15.-,Lxd4? 16.Lxd4 Lxf3 da hvid efter 17.0-0 får afgørende angreb på de sorte felter.

16.0–0–0 a6!

Ok, han vil have kongen til dronningfløjen og så angribe mig. Men jeg var nu sikker på at mit angreb ville komme først. Efteranalyserne synes at give mig ret og det forlener mig med en vis indre ro: Mine bedømmelser af stillingerne undervejs i dette parti var stort set korrekte.

 17.Kb1 Db8 18.Lh6 Le5 19.Sd5 Dd8

Hvid er ved at blive lidt nærgående på kongefløjen, så jeg bakkede lidt og dækkede op. Det er dog tænkeligt at sort kan fortsætte i den friske stil med19...b5!?. For eksempel: 20.Lg5 bxc4 21.Lf6 c3! 22.Dxc3 c6 23.Se7+ Txe7 24.Lxe7 De8 25.Lg5 Sa4! Og sort har stærkt angreb. Det skal dog med at jeg ikke var i en mental/fysisk tilstand til lange skarpe variantberegninger. Det der er positivt er at det stort set lykkedes mig at få klatterne sendt hen de rigtige steder.

20.Lg5 f6 21.Le3 c6 22.Sc3 b5 23.cxb5 axb5 24.f4


Skarp sovs er det, og det overrasker vel ingen efter det åbningsspil. Her prøver jeg gennem febertågerne at beregne nogle varianter, men overser noget ret simpelt et par træk længere fremme – og sådan set også noget ret umiddelbart stærkt.

24.- b4!?

Her er 24.- Lxd4! 25.Lxd4 Sxe4 26.Sxe4 Lf5 meget stærkt, vel nærmest afsluttende i noget decideret vundet for sort. Men det jeg spiller er også godt nok.

25. fxe5 bxc3 26.Dxc3 fxe5??

Åh-nej, det ret simple 26. - Sxe4 27.Db3+ d5 28.exf6 Dxf6 gav sort klar fordel. Og måske var 26.- Txe5 endnu bedre.

 27.Sxc6! Dc7?

Jeg opdagede først fadæsen her: 27.- Lxc6 strander på den simple mellemskak 28.Dc4+ Kh8 29.Lxc5 hvor 29.- Ta4 30.Lb4 ikke fører til andet end en tabt stilling for sort. Det lykkedes mig dog at samle reserverne sammen til et sidste tappert forsvar, i høj grad motiveret af at Martin ikke havde meget mere end et minut tilbage af betænkningstiden frem mod træk 40. 27.-,Df6 er dog nok en smule bedre.

28.Sb4 Db7 29.Lxc5 Dxe4+ 30.Ka1 dxc5 31.Sd5??


Akke-ja og halleluja! Han røg allerede her i vandet. Efter for eksempel 31.Dxc5 Lg4 32.The1, Df3 bør hvid kunne vinde, men der er dog stadig praktiske vanskeligheder at overvinde OG en lille række armløftninger at overstå frem til træk 40. Den følgende kombination kunne selv jeg på dette tidspunkt få øje på.

 31.- Txa2+! 32.Kxa2 Ta8+ 33.Da3 Txa3+ 34.bxa3 Le6 0–1

Ok, et points, men selvfølgelig ikke noget godt og helstøbt parti. Men alligevel…jeg synes jeg fik de rigtige ideer undervejs.
Og så sidste runde mod den nybagte senior-DM Bent Sørensen, Nørresundby. Ham har jeg også spillet med så mange gange så jeg bare ikke kan huske hvor mange. Første gang muligvis ved DM i Nørresundby, 1979.
Bent er eksponent for hvad man kan betegne som den ”nørrejyske stil” sammen med primært årsfællerne Jørn Sloth og Jens Kølbæk. Denne stil er kendetegnet ved roligt (nogle gange lidt for roligt), profylaktisk spil der ofte gennem årene har fået et Københavner-brushoved som mig til at få rendt sig en sig en staver i livet. Jeg har efterhånden, gennem bitter erfaring lært at sådanne spillere skal spilles med en tålmodighed som jeg ind i mellem stadig finder det svært at opretholde. Disse mærkelige spillere har altid generelt været bedst til korrespondanceskak (Sloth: VM – Bent: EM). Men man har heller aldrig burde undervurdere dem i en infight i nærskak, men…igen og igen…TÅLMODIGHED kræves der, og måske er det netop Sloth, Kølbæk og Bent med flere der har lært mig den smule TÅLMODIGHED jeg kan oppebære når jeg spiller skak. Hvor meget det så batter…

Ved morgenmaden inden sidste runde fik fik jeg af af en ret pålidelig kilde at vide at Bent med en gevinst, altså mod mig ville score en IM-norm, i givet fald hans første. Oh, gyyss, men jeg tror nu nok at jeg var blevet mere nervøs hvis Bent havde kunne nøjes med en remis…Jeg gik faktisk til partiet lidt spændt på hvordan denne sindige nordjyde ville spille på gevinst med sort.
Nå, efter partiet viste det sig at Bent slet ikke havde tænkt over det med IM-normen. Han er vist bare mere interesseret i at få gang i den danske seniorskak. Bent havde en pæn række seje arbejdsår som socialdemokratisk borgmester i Hals Kommune (nu sammenlagt med Aalborg) og der var vist ikke meget tid til skakken. Han kom så langsomt i gang igen og, i følge meget nærtstående og formentlig ret pålidelige kilder, kneb det gevaldigt til at begynde med at få spillet til at køre. Ja, han tabte faktisk en hel masse i rating. Men så kom det langsomt, langsomt, langsomt og pilen vendte, hvilket Bents fine score i årets liga (plus hans senior-DM) klart viser. Gamle (undskyld: Halvgamle) skakspillere bliver aldrig rigtig dårlige spillere før seniliteten og demensen sætter ind. I midten af deres 60ere holder en pæn række noble, midalderede skakspillere som Bent med flere stadig deres pæne ratingtal – i Bent´s tilfælde må det vel nærme sig de 2300 – altså for klart opadgående retning!
Og så spillede vi:

Jens Kristiansen,BMS - Bent Sørensen,Nørresundby
 Skakliga, 9. runde – 13.3.11

1.e4 e6 2.d3 d5 3.Sd2 Sf6 4.Sgf3 c5 5.g3 Sc6 6.Lg2 Dc7 7.0–0 b6 8.Te1 Lb7 9.a3 h6!? 10.c3

Bent fortalte efter partiet at han fulgte en af sine gamle ideer i denne ”Kongeindisk i forhånden”, som åbningen så smukt og klodset betegnes i bøgerne. Han vil vente med at udvikle løber-f8 – skal den mon til e7 eller g7? Sort kommer dog med dette lidt ekstravagante spil tilbage i udviklingen og hvid kan her muligvis udnytte det med 10.e5!? Sd7 11.c4!?. Og det kan man så selv analysere videre på. Som nævnt: Jeg har, som sagt lært at sådan nogle som Bent skal spilles LANGSOMT! Men det kan selvfølgelig også blive for langsomt. Skak er sgu et svært spil.

10.- 0–0–0 11.De2

Man skal absolut ikke lukke centrum for tidligt her med hvid. 11.e5 Sd7 12.d4 c4 13.b3 Sa5 er fint for sort.

 11.- g5!?





Men…hjælp!!!...hvad er dog dette, Bent? Rokader til hver sin side og så et fløjangreb UDEN AT CENTRUM ER LUKKET AF?????? Ja, men sådan spiller I da ikke i det nørrrejyske???? Gad vide hvad Bjørn Nielsen ville have sagt til sådan noget – ok, han var godt nok også fra Herning.
Har denne sindige, nordjyske, tidligere socialdemokratiske borgmester virkelig tænkt sig at gå all-out? Bagefter fortalte Bent mig at han for år tilbage havde vundet over selveste Erling Mortensen i divi med sådan et spil. GODT jeg ikke havde en anelse om det!

 12.h3 Tg8 13.b4 g4

Interessant var 13.- c4!?, men det er vist godt for hvid efter 14.dxc4 Sxe4 15.Lb2. Men lidt tid måtte jeg jo bruge på det. Ellers holdt jeg mig til de meget generelle retningslinjer, min variantberegning stolede jeg ikke rigtigt på. Hvid må simpelt hen få åbnet til sorts konge på dronningfløjen før sort blvier alt for nærgående den anden fløj. Under partiet var jeg overbevist om at sorts spil ikke rigtigt havde bund på den lange bane. Og det tror jeg stadig – altså igen en rigtig bedømmelse. Og det er det der tæller, uanset små slip i det følgende.

14.hxg4 Sxg4 15.bxc5 bxc5!?

Det var nok bedre ar spille 15.- Lxc5, men efter 16.d4 Le7 17.exd5 18.Sf1 tror jeg stadig hvid langsomt for fat i den lange ende. Sort truer godt nok lidt på kongefløjen, men i længden er sort dronningfløj mere udsat.

16.exd5 exd5 17.c4!?

Men…denne her er for skarp, selv om ideen er god nok: Centrum skal åbnes! 17.Tb1 var det gode, rolige og TÅLMODIGE træk. Jeg lærer det nok aldrig, altså det med tålmodigheden, uanset mine jyske aner.

17. - Lg7 18.Tb1 Sd4 19.Df1 Sc2 20.Te2

20.Td1? Sce3! giver sort en frygtelig masse chancer, hvilket Bent helt klart havde spottet. Som sagt: Pas på disse sindige nordjyder!



20. - Lc6??

Men så klapper Bent sammen og partiet ender ret abrupt. Selvfølgelig skulle der være spillet 20.- Sd4! Så kan hvid tage en remis ved trækgentagelse med 21.Te1, men selvfølgelig også satse hårdere med det ganske chancerige kvalitetsoffer 21.cxd5!? For eksempel: Sxe2+ 22.Dxe2 Lxd5 23.Se4 med noget værre rod men med ganske gode chancer til hvid.

21.Sb3! dxc4 22.dxc4 Sd4 23.Sbxd4 cxd4 24.Lf4 Da5 25.Te7 1–0

Og så fik jeg med det afsluttende resultat i ligaen endda scoret 3-4 ratingpoints. Nu har jeg så meldt mig til deltagelse i landsholdsklassen ved årets DM i Odense i påsken. Det går efter rating hvem der er med, og helt sikker på deltagelsen kan jeg vel ikke være. Men nogen med forstand på sagerne, for eksempel chef-kommentator Per Andreassen mener at den skulle være god nok.

Nu går jeg i hvert fald i skarp træning. Om muligt finder jeg noget mere skak at spille som opvarmning inden påsken. Og så må vi se…





Ingen kommentarer:

Send en kommentar